Eerste WE Dienst en polikamer inrichten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Magda Schuerman - WaarBenJij.nu Eerste WE Dienst en polikamer inrichten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Magda Schuerman - WaarBenJij.nu

Eerste WE Dienst en polikamer inrichten

Door: Magda

Blijf op de hoogte en volg Magda

10 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Nauw, die is wel erg frustrerend! Had net een uitvoerig verslag geschreven en met 1 druk op de verkeerde knop was alles foetsie!
Hier ga ik dan maar weer opnieuw:
Gisteren hoorde ik van collegae dat het zeker geen typische dienst was geweest dit eerste WE. Ik heb me immers bezig gehouden met 5 kinderen die allemaal bloedtransfusies nodig hadden omdat ze ernstige bloedarmoede hadden. Dat was ik in Afrika wel gewoon, 25 jaar terug. Daar was het omwille van het uitgebreide malaria probleem. Hier in Paramaribo, waar er, aan de kust geen malaria heerst, verwachtte ik dit niet echt. Maar dus toch.
Er leven hier natuurlijk wel mensen vanheel verschillende origine: West Afrikaanse origine, Javaanse, of Indonesische afkomst, Chineese en Europeese origine en natuurlijkde autochtone Z Amerikaanse Indianen uit de Amazone. En elk van deze etnieën brengt zijn eigen aangeboren Haemoglobinopathie of vorm van bloedarmoede mee, plus zijn daar ook nog heel wat mengvormen. De Afrikanen brachten Sikkelcel anemie mee, de Indiërs Thalassemie. Dat waren dan ook de problemen die ik in het WE zag passeren. Ik heb me dan ook maar meteen in deze terug verdiept. Maar 5 transfusies in 1 WE blijft toch ongewoon begrijp ik.

Het ziekenhuis, dat meer dan 100 jaar oud is, heeft nog maar sinds vorig jaar een spoed eisende hulp (SEH). Helemaal nieuw gebouw, met state of the arts uitrusting. Alleen....men kon geen verpleegkundig of medisch personeel vinden om op de SEH te werken. Er werd dan een team van Filipijnse artsen en verplegenden aangeworven. En deze mensen hebben wel een geheel eigen manier van werken, waaraan ik ook nog gewoon moet worden. Voertaal van deze gezondheidswerkers: Engels, of iets dat daarvoor moet doorgaan, wat ook wel vaker voor spraakverwarring, misverstanden enz... leidt. Extra voorzichtigheid geboden dus.

Vorige week heb ik heel wat diplomatie aan de dag gelegd en overlegd met directie, collegae, technische dienst om ee poliruimte ingericht te krijgen. Deze week is de technische dienst deze ruimte aa het schilderen, inrichten etc.
Vandaag en gisteren heb ik dan toch poli gedaan in de ruimte van een collega die met vakantie was voor 2 dagen. Ik heb me ervan kunnen vergewissen wat een administratieve rompslomp hier allemaal komt bij kijken. Daar ga ik me de volgende dagen dan weer verder in moeten verdiepen, en als het me allemaal wat duidelijker wordt post ik hierover nog wel een nieuw verslag.

Ziezo, nu hoop ik op de juiste knop te duwen en dit allemaal te posten, en daarna voeg ik er nog enkele fotootjes aan toe.
Wish me luck!


  • 11 Februari 2015 - 00:07

    Wim:

    Precies toch een héél nieuwe ervaring...

  • 11 Februari 2015 - 00:31

    Tineke Guldemond:

    fijn, nieuw werk in een nieuwe omgeving. En dan maar weer aan de studie. Opfrissen van de kennis. Veel sukses en plezier. Geniet van de zon. Hier is t nat en koud

  • 11 Februari 2015 - 06:51

    Heidi Devolder:

    Hey Magda , fijn om nieuws te vernemen .
    Wordt ongetwijfeld een boeiende uitdagende job op alle vlakken : geneeskundig, cultureel, administratief ,....
    Als je de hulp van onze technische dienst wilt inroepen 'give a call'
    Die hebben hier schitterend werk gedaan in Diepenbeek :-)
    Ik kijk uit naar je volgend verslag .
    Groeten aan Roy
    Heidi

  • 11 Februari 2015 - 12:42

    Claudia Gulikers:

    hallo Magda
    Leuk om te lezen waar je mee bezig bent
    Waarom ben ik nu niet verbaasd over je verdwenen verslag(ga ha)
    Ik mis je
    Groetjes Claudia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Magda

Dit nieuwe badmatje maakt me helemaal blij! :-)

Actief sinds 06 Feb. 2015
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 14778

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 23 April 2015

To Paramaribo

Landen bezocht: